19.07.2012

Årets miniferie

...gikk til Stavern og Risør. 4 dager med sol, varme og sjøluft - det gjorde godt !
Vi har spist og drukket godt, bodd flott og møtt mange, trivelige mennesker.

Mandag dro vi i vei - uten mål og mening, egentlig.
I Stavern var det et eneste dobbeltrom igjen på Hotell Wassilioff - helt perfekt for oss.
Herlig, gammeldags stemning.



Sjekk den nydelige tapeten og sengene er jo et kapittel for seg.

Bildet er av den tidligere eieren av hotellet, sønn av en russisk emigrant som kom til Stavern på 1700-tallet, hvis jeg ikke husker helt feil.


Ettermiddagen brukte vi på å utforske festningsområdet - mye vakkert og imponerende å hvile øyet på.
Jeg ble veldig inspirert til å anlegge et rosebed - ikke så rart med alt dette vakre å se.

Tirsdag var vi i sola hele dagen - deilig for en litt frossen og rusten østlandssjel.
Godt med farge på kroppen ble det også - og det er jo heller ikke å forakte.


Etter en god frokost i går, dro vi videre til Risør.
Også her var vi heldige med overnatting - "Matrossuiten" i "Vatikanet" på solsiden av Risør.
Dette er en vernet bygning fra 1750 som fra gammelt av var sommersted for en av storgårdene i Risør.
Nå er den eid av to tannleger som siden 1994 har drevet "Det lille hotell" som er diverse suiter i flere, gamle trehus i byen.
Fantastisk renovert og de har også fått en pris av byantikvaren for måten de har holdt de gamle tradisjonene i hevd.
Her var det maritime antikviteter blandet med moderne nyttegjenstander.
Fantastisk!

Nydelig vær i Risør også - hele dagen i går under solen!

Nå er vi altså hjemme - og jeg gleder meg som en unge til i morgen.
Drivhus på gang!

Vi sees!

Klemmer, Marianne.

2 kommentarer:

  1. Dere har i alle fall fått mye ut av noen få dager.
    Og to spennende overnattingssteder. Jeg elsker slike gamle hoteller.

    Kjenner nå at jeg gjerne skulle hatt noen dager ved sjøen i sola, men...ja,ja, kommer vel.

    Klem

    SvarSlett
  2. Ser ut som dere har hatt det flott. Så spennende med drivhus. Gleder meg til å se. D

    SvarSlett