27.12.2014

En skulle vøri 4 år i romjul'n.....

 
En av mine absolutte julefavoritter er Prøysens Romjulsdrøm.
Så lenge jeg kan huske har jeg sunget denne sangen titt og ofte i jula, helst for meg selv - men også gjerne sammen med andre.
Det setter meg tilbake til min barndoms jul - full av spenning og glede over fine julegaver.
Ofte ting man hadde ønsket seg både vel og lenge.
Når man i tillegg vokste opp i en stor familie var det stort sett bare når det var bursdag og jul at man fikk noe ekstra.
 
Nå er romjulsdrømmen bare en fjern drøm - de årene jeg jobbet i skoleverket og hadde lang juleferie kom jeg riktignok i nærheten av følelsen igjen.
Men når man velger å gå tilbake til helsevesenet er det ikke alltid givet at man får lang julefri.
 
 

 
Denne romjulen har vi vært vertskap for min svigerfamilie - en ubrytelig tradisjon som er både koselig og litt utmattende. ;-)
Vi er jo uvant med "små" barn og lever livet vårt i stillhet til vanlig.
Men hvert femte år fylles huset av stadig mer voksne tanter, onkler, søskenbarn og bonusbarn.
 
Det skal være sagt at det ikke finnes bedre svigerfamilie - men jeg har nå engang et litt skrått blikk på det meste her i livet.
;-)
 
Vi har litt utfordringer med plass, og et spesielt vanskelig kjøkken med lite benkeplass.
Løsningen ble å flytte kjøkkenbordet ut i stua - ekstra sitteplasser - og sette inn messebordet mitt på kjøkkenet.
Det er en plate og to bukker, og passer perfekt til bugnende matfat fra hele familien.
Jeg rakk aldri å ta bilder når huset OG bordet fyltes opp - men jeg kan love deg at vi ble både mette og fornøyde.
Og matfatene var langt fra tomme.






 
Pus tok det hele med stor ro - lot seg overhodet ikke affisere av at huset fyltes med folk og mer lyd enn han er vant til.
For et deilig katteliv!
 
 

 
Apropos katten - mannen i mitt liv kom hjem med førjulsgave fra nettopp katten. :-D
Med det største alvor fortalte han at pus hadde spart våtforet i hele høst - særlig - for å kunne kjøpe førjulsgave til matmor.
Ikke dumt å få en skikkelig RÅSA drill til odel og eie - jeg lurer nå litt på om noen er lei av at jeg til stadighet låner verktøy som aldri kommer tilbake heller enn at katten har spart frivillig på ettermiddagskosen sin. ;-)
 



Nå går vi inn i den siste uken av 2014 - nye utfordringer venter allerede fra starten av 2015.
Masse spennende på trappene både for butikken og privatlivet her på Eidsvoll verk i året som snart kommer.
 
Vi blogges!
 
Klem, Marianne.


6 kommentarer:

  1. Romjula er ofte både avslappende og hektisk. Forstår at du har hatt nok å stå i med, men så er det koselig med tradisjoner også. Prøysen var flink å beskrive og få frem detaljene.

























    SvarSlett
  2. Skjønner dere har hatt en fin jul, og så koselig at alle kan greie å samles en dag i jula og kose seg med god mat, skravle og nyte.
    Og pusen da, som fant akkurat den julegaven du ønska deg - hi,hi... Smartere katt skal man lete lenge etter :).
    Fortsatt god romjulshelg.
    Klem fra meg og Klumpen.

    SvarSlett
  3. Hyggelig med stor feiring, men jeg skjønner at det kan være litt utmattende. Ganske mye logistikk når man øker husets beboere flere ganger. Ønsker deg flere gode romjulsdager.
    Romjulsklem fra Marit

    SvarSlett
  4. Dette må være et godt eksempel på at der det er hjerterom er det husrom. Og det ser absolutt ut til å være god hyggefaktor hos deg. Skjønner godt at du ble glad for din egen råsa drill!! Jeg fikk fikk et solid og flott verktøybelte i råsa, fra mannen i mitt liv :-) Fortsatt god jul til deg, Marianne :-)

    SvarSlett
  5. Hmmm,nå fikk jeg forhåpninger her - vi har jo seks katter og dersom de slår seg sammen og sparer våtfôr og sånt...hjelpes hva kunne man ikke få da!!!Men råsa verktøy var slettes ikke feil,det pønsker jeg meg også!Men nå er det et helt år til neste gang!
    Vet du hva - jeg synes det høres ut som en knallkoslig julefeiring hos dere,så herlig når det er fullt og trangt,intimt og koslig.Stemningen blir så god slik!
    Vi var nesten for få denne julen,men til neste pr er vi nesten for mange.
    Uansett hvor mange man er får man gjøre det beste ut av det og kose seg og det håper og tror jeg du har gjort!!!
    KOs deg videre også!

    Toveklem .I)

    SvarSlett
  6. Slikt er travelt, utmattende og skikkelig koselig :) Du er jommen meg flink, klapp deg selv på skulderen :)

    God romjuls klem til deg <3

    SvarSlett